Rysunek rodziny w diagnozie pedagogicznej
Rysunek rodziny w diagnozie pedagogicznej
Na podstawie rysunku widzimy:
- więź emocjonalną w rodzinie
- stopień zaspokojenia potrzeb psychicznych
- postawy rodzicielskie rodziców
- stosowanie metod wychowawczych
- czy dziecko jest np. molestowane
Wprowadzenie do zagadnienia
N-l przeprowadza rozmowę np. o rodzinie, nie wolno tutaj kłamać dzieci i trzeba ukazać im różnorodność rodzin, różne postawy rodzin. Np. –A teraz narysuj rodzinę jaką chcesz, a nie koniecznie swoją,(bp wtedy blokujemy emocje dziecka).Dziecko i tak narysuje swoją rodzinę, chyba że marzy o innej rodzinie, lepszej rodzinie.
-Narysuj, jak współczesna rodzina spędza wolny czas?
-Jak będziesz dorosły, to jaką założysz rodzinę?
-Kogo zabrałbyś na bezludną wyspę?
RYSUNKÓW DO DIAGNOZY MUSI BYĆ OD 8-10!
Rysunków do diagnozowania (np. o rodzinie) nie wolno wywieszać i organizować wystaw (bo jest to sprawa intymna każdego dziecka).Nie wolno przeprowadzać rozmowy z dzieckiem nt rysunku w obecności całej grupy, na tle grupy.
W ANALIZIE RYSUNKU PRZYJMUJE SIĘ KRYTERIA
1. Kolejność rysowania postaci
- postać rysowana w pierwszej kolejności świadczy o tym, że jest to osoba najważniejsza w rodzinie, z którą się dziecko identyfikuje lub ta osoba ma władzę w rodzinie, przejawia postawy autokratyczne
- gdy jest jako pierwsza rysowana osoba z rodzeństwa- świadczy to o przywilejowanej pozycji brata lub siostry w rodzinie, a rodzice koncentrują się na rodzeństwie
- jeśli pierwsza rysowana babcia lub dziadek- to dziecko ma silniejszy związek z nimi niż z rodzicami, albo są zakłócone relacje z matką, ojcem
- osoba rysowana w ostatniej kolejności- świadczy o tym, że nie zajmuje ona waźnego miejsca w rodzinie, brak jest więzi emocjonalnej z tą osobą, brak z nią kontaktów
2. Przedstawianie osób znaczących
- w centrum umieszczona jest osoba najbardziej znacząca, jest ona większa, dziecko rysuje ją bardzo starannie, dobierając różnorodne kolory, dziecko dorysowuje tej osobie ładne przedmioty np. kokardki, kolczyki. Rysuje tę osobę najdłużej, poświęca jej najwięcej czasu
- osoby mało znaczące dziecko rysuje w zdenerwowaniu, pośpiechu, umieszcza je w rogu kartki a nie w centrum, rysuje tę osobę 2-3 kolorami, niestarannie i mało czasu poświęca na narysowanie tej osoby
3. Relatywna wielkość postaci
- jeśli narysowana osoba jest powiększona, są u niej elementy agresywne (duże zęby, rozczochrane włosy), to ta osoba przejawia agresję wobec dziecka czy członków rodziny
- jeśli narysowana osoba jest powiększona bez akcentów agresji (np. mama królewna), to świadczy to o więzi emocjonalnej dziecka z tą osobą
- jeśli dziecko pomniejsza postać, to świadczy to o pomniejszaniu wartości tej osoby wobec dziecka
- jeśli dziecko przedstawia osobę jako „fruwającą”, to dziecko ma zaburzone bezpieczeństwo, chciałoby uciec z domu
- jeśli dziecko rysuje osobie krótkie ręce, oznacza to trudności w nawiązywaniu kontaktów np. z ojcem, matką
- jeśli dziecko rysuje ręce w górze, to oznacza że może ono być maltretowane, że są stosowane kary wobec tego dziecka
- jeśli dziecko rysuje siebie z rękoma do góry, to jest to „krzyk dziecka” (potrzebuje ono miłości, akceptacji)
- brak na rysunku dłoni oznacza brak więzi emocjonalnej
4. Ozdabianie postaci
- jeśli dziecko używa ciepłych kolorów, to świadczy to o więzi i zaspokojeniu potrzeb psychicznych w środowisku rodzinnym
- jeśli dziecko używa zimnych kolorów, to świadczy to o braku miłości i bezpieczeństwa, dziecko żąda miłości, ale jej nie doznaje
5. Symbolika barw (jest ważna w diagnozie rodziny, a nie samego dziecka)
- ciemny brąz, czarny oznacza brak ciepła, patologię w rodzinie
- kolory jasne (żółty, różowy, niebieski) oznacza więź emocjonalną dziecka z rodziną
- czerwony połączony z brązem, oznacza agresję w rodzinie, napięcie emocjonalne (ale w 10 kolejnych rysunkach)
6. Relacje w rodzinie
- rodzina przedstawiona poziomo, w jednym szeregu, trzymająca się za ręce, świadczy o głębokiej więzi emocjonalnej w tej rodzinie, wszyscy są szczęśliwi
- jeśli każdy członek rodziny jest w pewnej odległości od siebie, to świadczy to o braku kontaktów, o braku więzi emocjonalnej w tej rodzinie
- jeśli dziecko między członkami rodziny rysuje przedmioty (np. kota), to ważniejszy w tej rodzinie jest np. pies, kot niż to dziecko
- jeśli na rysunku ojciec, matka są przedstawieni w pozycji leżącej, narysowani kolorem czarnym lub brązowym, to świadczy to o braku zaspokojenia potrzeb dziecka, o jego smutku, a w rodzinie może być pijaństwo, narkomania
- narysowany ojciec z elementami seksualnymi( język,penis) lub ręka dziecka na pupie, pod sukienką, może świadczyć o molestowaniu seksualnym
- jeśli ojciec narysowany jest w pozycji lwa i trzyma w ręku kij lub kabel, może świadczyć o maltretowaniu dziecka
- narysowane piekło i języki , może świadczyć także o molestowaniu dziecka
- jeśli dziecko rysuje niemowlę w wózku i przekreśla je czarnym kolorem, to świadczy to zakłóceniu relacji w rodzinie, rywalizacji, o niejednakowym traktowaniu rodzeństwa
7. „Test zaczarowanej rodziny”
- Mówimy dziecku: Wyobraź sobie, że jesteś czarodziejem i zaczarowałeś swoją rodzinę
Kryteria oceny:
- jeśli dziecko zaczarowało wszystkich członków rodziny w jeden gatunek (np. psy, gąski), to świadczy to o jedności w rodzinie, o więzi emocjonalnej
- jeśli wszyscy są zaczarowani w kamienie, to w rodzinie panuje lodowatość uczuć,a rodzice nie darzą miłością i sympatią swoich dzieci
- rodzina zaczarowana w różne przedmioty, zwierzęta, świadczy o zagrożonych relacjach w niej,np.
- Ojciec- w goryla, dinozaura (groźne zwierzęta), to świadczy to o ogromnej sile agresywności tego ojca(matki), braku zaspokojonych potrzeb
- Matka – w mysz malutką, to świadczy to o występowaniu u niej wysokiego poziomu lęku przed ojcem, nie ma ona nic do powiedzenia, ona nie obroni dziecka
- Jeśli dziecko rysuje wtedy siebie jako tygrysa,lwa, to znaczy że chce pomóc matce, a z ojcem walczyć(podświadomie)
- Jeśli w rysunku występuje postać czarodzieja, tzn że dziecko pragnie posiąść moc czarodzieja i mieć wpływ na zmianę postaw rodzicielskich, chce zmienić rodzinę, relację rodzice - dziecko
- Jeśli dziecko rysuje rodziców jako kościotrupy, w trumnie, tzn. że wódka zjadła rodzicom rozum, ciało i nadają się oni do trumny
Autor: mgr Aneta Fiedeń
Portal powinien się wstydzić za publikowanie informacji o badaniu testem projekcyjnym razem z "interpretacją" wyników. Wpis nie został uzupełniony o odpowiednią bibliografię odnośnie metody. Na podstawie rysunku NIC nie widzimy. Pani magister powinna wziąć na siebie odpowiedzialność za publikację treści z taką prymitywnością, bez odniesienia do artykułów naukowych, nie mówiąc już o obiektywizacji metody. Sugeruję portalowi weryfikację osób publikujących, bo środowisko psychologiczno-pedagogiczne może się wyłącznie wstydzić za takich specjalistów, a takim sposobem nadajecie sobie wizytówkę osób niekompetentnych. Zachęcam do pochylenia się nad komentarzami, bo mimo zgłoszeń o nieadekwatności treści dalej jest on w sieci powodując dezorientację rodziców.
Moje dziecko wybiera czarny bądź brązowy kolor,musi to być flamaster bo jak twierdzi jest lepiej widoczny i kolorowanki też są rysowane na czarno. Rysuje zwykle to co widział,czym się interesuje. Nie narysował jeszcze nigdy rodziny,czasami mnie. Ale....jeśli jest na ćwiczeniach sensorycznych u terapeutki,to słyszę zza drzwi jak opowiada o wszystkim co robił z tatą. Jeśli zostaje u dziadków,oni poznają najdrobniejsze szczegóły jego i naszego życia,nawet to jak robiliśmy segregację i porządek w jego pokoju. O pracy taty i każdej wycieczce. Jak się spieszy rysuje mniej szczegółów,jak nie,to więcej. Rysunki są czarne,bywają pokolorowane w środku a dziecko na każdym zdjęciu robionym spontanicznie jest radosne. Takie analizy to krzywda mijająca się z prawdą. Uważam też że wszelkie badania psychologiczne powinny być poparte przedstawionym materiałem z nagrań jak dziecko samo się bawi,jak siedzą czas z rodzicem czy rodzicami. Film o samodzielności,jego budowle ,konstrukcje. A później zabawa dziecka w gabinecie z psychologiem.
Przestrzegam przed wyciąganiem tak poważnych wniosków na podstawie rysunków
Taka analiza może być bardzo krzywdząca.
Szukam osoby która pomoże mi wykonać analizę rysunku dziecka- materiał na zaliczenie.
O tym i podobnych testach wypowiedziało się POlskie Towarzystwo Psychiatryczne:
Źródło: http://www.ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=412
W przywoływanym już wyżej sondażu na pierwszym miejscu jest Test Kolorów L?schera (średnia ocena 4,48 czyli między "raczej..." i "na pewno zdyskredytowany"), za nim "uplasowały" się Test Szondiego (4,46) i grafologiczna analiza pisma (4,27) - wszystkie one z przeznaczeniem do diagnozy osobowości. Techniki te (a także podobny do "numeru 1" Test Piramid Barwnych) są często wykorzystywane również przez polskich psychologów, choć nie mają żadnych podstaw empirycznych i opierają się na niedorzecznych koncepcjach. Na dalszych miejscach odnajdujemy rysunek projekcyjny i oparte na nim konkretne techniki, których systemy interpretacji mają charakter impresyjny lub tzw. oznakowy, nie zaś całościowy. W Polsce bardzo popularnymi technikami tego rodzaju są Test Drzewa zwany też - od swego autora - testem Kocha oraz Rysunek Rodziny autorstwa A. Frydrychowicz.
Wymienione "testy" powinny być jak najszybciej wycofane z instrumentarium polskich psychologów i innych specjalistów, ponieważ są pozbawione jakichkolwiek podstaw empirycznych - to o nich właśnie można powiedzieć "czary" i "wróżenie z fusów". Stawianie na ich podstawie diagnoz jest wysoce wątpliwe etycznie.
Musimy pamiętać, że tego typu technik nigdy, przenigdy nie stosujemy samodzielnie. Jest to dodatkowy materiał uzupełniający badanie. To każdy pedagog doskonale wie. Nikt z nas terapeutów nie jest ignorantem, który po rysunku drzewa opisze np wszelkie deficyty osoby badanej.
Co to za głupoty!?
Ty mówisz głupoty, a nam prowadzący na studiach podyplomowych zadał przeprowadzenie takiej analizy. Nawet się nie pokusił o minimalną zmianę treści lub kolejności.
"wódka zjadła rodzicom rozum i nadają się do trumny"? .... Ten podpunkt interpretacji podoba mi się najbardziej.... Ostatnio coraz mniej rzeczy mnie zadziwia, ale tej Pani się udało.
A co jak dziecko nie lubi rysować i zrobi to na "odczepnego" to jak na takiej podstawie zinterpretować taki rysunek.
Bardzo proszę o bibliografie .
Podpinam się :)
Podpinam się :)
Metoda analizy rysunku to tylko jedna z metod dzięki, którym można stwierdzić jakie więzi emocjonalne występują w rodzinie. Dlatego analiza wydaje się być trochę niekompletna i często myląca. Do tego trzeba skorzystać np. z kwestionariusza wywiadu.
Pozdrawiam
mój mąż na codzień ma rozczochrane włosy, młodsza córka również. Moja starsza córka rysuje nawet takie detale jak włosy, kolczyki, kolor oczu, lub w to w jaki kolor ubrań codziennie chodzimy... ja preferuję kolory ciemne, bo lepiej się w nich czuję. Czy to oznacza, że mój mąż ma ściąć włosybz młodszą córką a ja mam się ubierać jak Doda?
Mamy również kota, którego też traktujemy jak członka rodziny, czy to oznacza, że mam wyrzucić go z domu??
Impretacja naprawdę mnie zadziwia...
"osoba rysowana w ostatniej kolejności- świadczy o tym, że nie zajmuje ona waźnego miejsca w rodzinie, brak jest więzi emocjonalnej z tą osobą, brak z nią kontaktów" - ktoś zawsze będzie narysowany ostatni, więc troszkę jest to nadinterpretacja. Często dzieci rysują rodzeństwo od najstarszego do najmłodszego, co nie oznacza, że nie mają z tą osobą więzi emocjonalnej.
Dziękuję za ten komentarz, czytając artykuł, miałam to samo na myśli:).